ISO 9001:2015 стандартын тухайд



ISO 9001 Чанарын Удирдлагын Систем гэж юу вэ?
       Бизнесүүд оршин тогтнох, алсын хараатай болохын тулд орчин үеийн хурдацтай өөрчлөгдөж буй орчин, даяаршил, өрсөлдөөний өөрчлөлтийн өөрчлөлтийг дагаж мөрдөх шаардлагатай байна. Энэхүү өөрчлөлт нь мэдээж аж ахуйн нэгжүүдийн зохион байгуулалтад ч тусгагдсан болно. Өнөөгийн бизнес ертөнцөд чанарын үзэгдэл нь аж ахуйн нэгжүүдийн өрсөлдөх асуудалд стратегийн нөлөө үзүүлдэг. Гэсэн хэдий ч нөгөө талаас, компаниуд чанарын ойлголтыг бий болгох, байрлуулахын тулд олон тооны хэрэгслийг шаарддаг. Эдгээр хэрэгслүүдийн нэг нь Чанарын удирдлагын систем юм.

       Өнөө үед олон тооны бизнес эрхлэгчид бүтээгдэхүүн, үйлчилгээ эрхэлдэг салбарт ажилладаг бөгөөд хэрэглэгчид санал болгож болох олон тооны хувилбаруудыг бүрдүүлдэг. Хэрэглэгчид өмнөхөөсөө илүү ухамсартай болж, худалдан авах чадвар нэмэгдэж байна. Цаашилбал, эдгээр салбарт эрэлт уян хатан байх тохиолдолд хэрэглэгчдийн наймаа эрх мэдэл нэмэгддэг. Тиймээс бизнес эрхлэгчид илүү үйлчлүүлэгчдэд чиглэсэн ажиллах шаардлагатай болдог.

       Олон улсын стандартын байгууллагаас (ISO) 1987-т анх удаа хэвлүүлсэн бөгөөд ISO 9001 чанарын менежментийн систем нь хэрэглэгчдийн эрэлт, хэрэгцээг чанарын хувьд хангах зорилготой бизнес эрхлэгчдэд чухал боломж олгодог. Энэхүү систем нь хэрэглэгчдэд хүрэх хүртлээ аж ахуйн нэгжүүдийн санал болгож буй бүтээгдэхүүн, үйлчилгээний бүх үйл явцыг тасралтгүй сайжруулахад чиглэгддэг. Аж ахуйн нэгжийн үйл явцыг бүхэлд нь бүртгэж, бүх үйл явцыг хянаж, хяналтын системийг боловсруулж, аливаа асуудал гарсан тохиолдолд асуудал хаанаас, хэрхэн үүсдэг, шаардлагатай бол засах, урьдчилан сэргийлэх арга хэмжээнүүдийг ашигладаг. Гэсэн хэдий ч ийм аргаар үйлдвэрлэсэн бараа, үйлчилгээ нь өндөр чанартай бөгөөд үйлчлүүлэгчдийн сэтгэл ханамжийг хангах болно.

ISO 9001 чанарын удирдлагын тогтолцооны хамрах хүрээ:
       Үйл ажиллагаагаа явуулж буй салбараас үл хамааран бүх бизнесүүд хүрээлэн буй орчинтойгоо харьцдаг. Эдгээр аж ахуйн нэгжүүд өөрсдөө өөрсдийн хөрөнгө, нөхцлийг бүрдүүлж байгаа гэж хэлж болохгүй. Оршин суугаа байдлаа хадгалахын тулд бүх аж ахуйн нэгжүүд өөрсдийн тогтоосон журмыг дагаж мөрдөхөөс гадна хүрээлэн буй орчинтойгоо харилцах харилцаанд чухал ач холбогдол өгөх ёстой. Өөрсдийн үйл явцыг хүрээлэн буй орчноос ирдэг мэдээллийн дагуу тодорхойлдог.
Тиймээс аж ахуйн нэгжүүдийн зан байдал нь хүрээлэн буй орчны хүчин зүйлс, хэрэглэгчийн эрэлт хэрэгцээ болон бусад аж ахуйн нэгжүүдийн дарамтанд ордог. Үр дүнтэй бизнес нь өөрийн байрлаж буй орчны эрэлт хэрэгцээнд нийцэж, орчинтойгоо зохицон ажиллах ёстой. Үйлдвэрлэлийн үйл ажиллагаанд бүх төрлийн нөөц байх нь аж ахуйн нэгжид боломжгүй юм. Тиймээс энэ нь хүрээлэн буй орчноосоо зарим эх үүсвэр шаардах шаардлагатай.

       ISO 9001 стандарт нь аж ахуйн нэгжүүдийг институцчлах үйл явцыг хурдасгаж, аж ахуйн нэгжүүдэд хууль эрх зүйн зохицуулалтыг дагаж мөрдөх, технологийн өөрчлөлтийг дагаж мөрдөх, зах зээлд гарсан өөрчлөлтийг цаг тухайд нь хэрэгжүүлэх зорилгоор зохион байгуулалтын хэрэглээг хангаж өгдөг. Нөгөө талаар технологийн хөгжил, хууль эрхзүйн зохицуулалт, зах зээлийн хүч нь бизнесийг шинэ эрэлхийлэлд түлхэж байна. Том компаниуд өөрсдийн ханган нийлүүлэгчид нь зах зээлийн мэдэгдэхүйц хүчийг бий болгодог ISO 9001 сертификаттай байхыг хүсдэг.

       Бизнес эрхлэгчид үйл ажиллагаагаа явуулж буй орчиндоо залгамж чанар, үр дүнтэй, үр бүтээлтэй байхыг хүсдэг. Түүнээс гадна эдгээр шаардлага өндөр өрсөлдөөнтэй байдаг. Өрсөлдөөн нь дэлхийн хэмжээнд төдийгүй улс орныхоо хэмжээнд ч тохиолддог. Ямар ч тохиолдолд хэрэглэгчид чанартай бараа, үйлчилгээг хамгийн хямд үнээр авахыг хүсдэг. Нэмж дурдахад бизнес эрхлэгчид өөрсдийн үйлдвэрлэсэн бүтээгдэхүүн, үйлчилгээг хамгийн бага зардлаар үйлдвэрлэж, их хэмжээний мөнгө олж авахыг хүсдэг. Энэ үед тулгарч буй өрсөлдөөн нь олон хүчин зүйлээс хамаардаг. Боломжит өрсөлдөгчдийн дунд болон одоо байгаа өрсөлдөгчдийн дунд өрсөлдөөн үргэлжилж байна. Нэг талаас, ханган нийлүүлэгчид, үйлчлүүлэгчид нэг талаас одоо тодорхой наймаа эрх мэдэлтэй болсон. 

       ISO 9001 чанарын удирдлагын тогтолцооны стандарт нь маш нарийн төвөгтэй өрсөлдөөнт орчинд аж ахуйн нэгжүүдийн өрсөлдөх чадварыг шууд нөлөөлдөг маш чухал барилгын блок юм. Гэсэн хэдий ч энд хамгийн чухал зүйл бол энэ системийг аж ахуйн нэгжид бий болгох, баталгаажуулах биш, харин түүнийг бусад системтэй нэгтгэн боловсруулж, хүлээгдэж буй үр дүнд хүрэх явдал юм.

ISO 9001: 2015 чанарын удирдлагын тогтолцооны стандарт
       Эхний хэвлэлээс хойш ISO 9001 стандартад өөр өөр огноо дээр нэмэлт өөрчлөлт оруулсан. Хамгийн сүүлийн зохион байгуулалтыг 2015-т хийсэн. Өмнөх зохицуулалтыг 2008-д хийсэн. Үнэн хэрэгтээ энэхүү өөрчлөлтийн эрс өөрчлөлтийг бараг хэлж чадахгүй. 2015-т хийсэн шинэчлэлтэд ихээхэн бүтцийн өөрчлөлт гарсан байна.
ISO 9001 стандартын үндсэн бүтэц нь:
  1. хамрах хүрээ
  2. Дээж авах
  3. Нэр томьёо, тодорхойлолт
  4. Чанарын удирдлагын тогтолцоо
  5. Удирдлагын хариуцлага
  6. Нөөцийн удирдлага
  7. Бүтээгдэхүүний атгах
  8. Хэмжилт, шинжилгээ ба сайжруулалт
2015 хувилбар ба ISO 9001 стандартын үндсэн бүтэц нь дараах байдалтай байна.
  1. хамрах хүрээ
  2. Дээж авах
  3. Нэр томьёо, тодорхойлолт
  4. Байгууллагын агуулга
  5. манлайлал
  6. төлөвлөлт
  7. дэмжих
  8. үйл ажиллагаа
  9. Гүйцэтгэлийн үнэлгээ
       Эдгээр шинэ зохицуулалтын дагуу стандартын бүтцийг илүү ерөнхий болгож, үйлчилгээний салбар ашиглахад хялбар болжээ. Өмнө нь зөвхөн "бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэдэг байсан. Одоо шинэ бүтцэд байгаа бараа, үйлчилгээ.
2015-ийн шинэчилсэн найруулгаар ISO 9001 стандартыг ашигладаг аж ахуйн нэгжүүдийн хувьд эрсдэлд суурилсан сэтгэлгээний хэтийн төлөвийг нэвтрүүлсэн бөгөөд одоо байгаа бизнесийн үйл явцыг чанарын менежментийн үйл явцтай нэгтгэх зорилготой юм. Үүнээс гадна, баримт бичгийн нөхцөлд зарим уян хатан чанарыг хүлээн зөвшөөрсөн. Стандартын дагуу эрсдэлд суурилсан сэтгэлгээний үзэл баримтлал нь өмнөх бүтэц дэх “урьдчилан сэргийлэх арга хэмжээ” гэсэн заалтыг орлуулдаг.


“ӨМНӨГОВЬ ТЭЭВРИЙН НЭГДЭЛ” ХХК-ИЙН ЧАНАРЫН БОДЛОГО, ЗОРИЛТ 
--o--

Бодлого:
Олон улсын болон дотоодын хуурай замын ачаа тээвэрлэлтийг сонирхогч талуудын сэтгэл ханамжид нийцүүлж аюулгүй, цаг тухайд нь, найдвартай, даатгагдсан тээврийн үйлчилгээгээр хангаж, тээврийн салбартаа тэргүүлэн тасралтгүй сайжирч ажиллана.
Энэхүү бодлого нь “Өмнөговь Тээврийн Нэгдэл” ХХК-ийн нийт ажилчид болон гэрээлэгч нарт хамааралтай бөгөөд нийтэд ил нээлттэй байна.

Зорилт

2022 оны зорилт

2023 оны зорилт

Төлөвлөгөөт тээвэрлэлтийн гүйцэтгэл

Төлөвлөгөөт тээврийн 98.9%-иас доошгүй байлгах

Төлөвлөгөөт тээврийн 99%-иас доошгүй байлгах 

Тээвэртэй холбоотой хууль тогтоомжийн шаардлага

МХЕГ-ын хяналтын хуудсаар 88%-иас доошгүй хувьтай үнэлүүлэх

 МХЕГ-ын хяналтын хуудсаар 90%-иас доошгүй хувьтай үнэлүүлэх

Монгол улсын болон тээвэр хийж буй улсын хил гаалийн хорио цээрийн хууль, дүрэм журмын хэрэгжилт

Улсын хил гаалиар хуулиар хориглосон бараа материал тээвэрлээгүй байх, Хуулиар хориглоогүй бараа таваарыг гаалийн татварын хуулийг зөрчиж тээвэрлэж оруулж, гаргахгүй байх /өмнөх онтой харьцуулахад 50%-иар бууруулах/

Улсын хил гаалиар хуулиар хориглосон бараа материал тээвэрлээгүй байх, Хуулиар хориглоогүй бараа таваарыг гаалийн татварын хуулийг зөрчиж тээвэрлэж оруулж, гаргахгүй байх /өмнөх онтой харьцуулахад 60%-иар бууруулах/

Оюу толгойн уурхайн шаардлагад нийцэх

Үндсэн Үйл Ажиллагааны Үзүүлэлтүүд KPI үнэлгээний дундажийг 3.3 болгох

Үндсэн Үйл Ажиллагааны Үзүүлэлтүүд KPI үнэлгээний дундажийг 3.4 болгох

Техникийн бэлэн байдал

Нийт тээврийн хэрэгслийн бэлэн байдлыг 98%-тай байлгах

Нийт тээврийн хэрэгслийн бэлэн байдлыг 98%-тай байлгах

ISO 9001 Чанарын стандартыг хэрэгжүүлэх

ISO9001 стандартыг 2-р улиралд магадлан баталгаажуулалт хийлгэх

Магадлан баталгаажуулалтад амжилттай хамрагдах

Сургалт хөгжүүлэлт

Тээвэрлэлттэй холбоотой сургалтад нийт ажилтнуудыг 85%-иас доошгүй хамруулсан байх

Тээвэрлэлттэй холбоотой сургалтад нийт ажилтнуудыг 90%-иас доошгүй хамруулсан байх